$view, 'options'=>$compress_options, 'jsmin'=>$jsmin, 'user_agent'=>$user_agent) ); ?> PoloGT
Polo GT logo
Copyright 2011   •   All Rights reserved   •   E-Mail: roel@pologt.nl
De Vondst
Op zaterdag 15 februari 2008 zie ik een advertentie op Marktplaats van een polo 1f GT die te koop staat in de omgeving van Eindhoven (helaas geen kopie van de advertentie). De auto werd aangeboden door een handelaar. Na een onderhandeling met mijn vrouw kreeg ik goedkeuring om nog een polo aan te schaffen. Een half uur voor opening van het bedrijf heb ik een grote gok genomen. Ik heb per voicemail aangeboden om de auto ongezien aan te schaffen voor de volledige vraagprijs. Trouwens niet iets wat ik een ander zou adviseren bij een auto van destijds 28 jaar oud......

Diezelfde middag ben ik langsgegaan. Na een gesprek bleken er meerdere gegadigden te zijn. Door mijn enthousiaste voicemail heeft hij iedereen even laten wachten. Waarheid? Geen idee. Maar het klonk wel leuk omdat ik uiteindelijk aan het langste eind trok.

Wat trof ik aan?
Een polo GT in complete staat. Dat wil zeggen: origineel stuur, originele bekleding en originele velgen. Zelfs de hoedenplank was nog heel. De polo had wel last van roest maar leek op het eerste gezicht juist op de bekende plekken (accubak, voorschermen, wielranden achter) hard te zijn.
De binnenkant was een ander verhaal. Er stond een laag water van 2 cm in de polo. Ergens kwam water binnen. Roest, rubber of een open raam. Niet echt duidelijk.

Historie
Volgens overlevering van de autohandelaar:
De eerste bij hem bekende eigenaar heeft de polo gekocht toen de polo 1,5 jaar oud was. De polo is daarna nog lang in onderhoud geweest bij VW. (auto was inclusief onderhoudsplan boekjes). Ergens gedurende die periode heeft de polo linksvoor schade gehad (bleek later bij demontage). Het scherm aan de bestuurderszijde is daarbij vervangen en het front opnieuw gespoten. De polo heeft daarna vooral binnen gestaan. De eigenaar zou twee jaar eerder zijn overleden. Zijn zoon heeft de polo daarna buiten in de tuin gezet. (de plekken waar hij roest ondersteunen dit verhaal, maar daarover later). Hierna heeft de autohandelaar de polo opgehaald.

De roest
Helaas heeft de polo wel roest. Of moet ik zeggen: uiteraard?
- bijrijders deur. waarschijnlijk verstopt dus water in blijven staan. Roest alleen nog onder de striping.
- voorspatbord bijrijderskant onderaan. Beide volgens mij niet door, maar wel enkele lagen bladerend. Beide niet hoger dan de zwarte bies onderop. Bij het schoonmaken bleken tussen het scherm en de balk heel veel bladeren te zitten. Na controle bleef de roest beperkt tot het scherm.
- voren bij de voorruit (onder) op de parafan.
- lichte roest bij onder het tankklepje. kan nog wel weggewerkt worden denk ik.
- lichte roest op rand achterklep. wel helemaal strak. De bekende 'slijtplek'
- roest op het dak bij het dakgootje aan de bijrijderskant.

De motor
De motor deed het nog. Hij leek niet geheel op tijd te staan, maar dat kon ook aan iets anders liggen.
De polo zoals ik hem aantrof. Nog even stroom tappen om te starten.....
Vaag zie je nog het vocht achter de achterruit door het water in de auto.
Een onduidelijke foto van het originele dash met GT stuur (herkenbaar door het GT logo op de toeterknop, de rode tellerand en het geheel zwarte dashboard.
De schakelpook met GT logo die alleen in de 1f GT is geleverd. Helaas heeft dit bijzondere kenmerk geen gevolg gevonden in de polo 2 GT
Het kenmerkende polo 1f GT interieur. (niet te verwarren met het interieur van een polo 2 GT dat enigzins anders is).

Vaag zichtbaar:
De schimmel door het vocht in de auto.
Na 3 weken dubben over hoe ik de polo thuis kreeg en waar ik de polo ging stallen (het was een beetje een impulsaankoop). Uiteindelijk met hulp van het bedrijf waar de polo stond de polo vervoerd naar een nabijgelegen autobedrijf van een kennis. Daar kon hij dan ook verder worden nagekeken en, als het helemaal meezat, worden gekeurd.
Op een zaterdag, met als beloning voor het garagebedrijf een limburgse vlaai,  de polo vervoerd naar de plek waar hij de eerste weken zou blijven.
Hierna ben ik begonnen met het leeghalen van de polo. De meeste zorgen maakte ik mij over het interieur en wat het vocht had gedaan met de bodem. Kort gezegd: ik rekende op roest. veel roest.
Gelukkig viel het op zijn zachts gezegd mee. Op de bodem was geen teken van roest te bekennen.
Het interieur is daarna uitgebouwd om droog op te slaan en meteen de schimmel aan te pakken.
De keuring
De polo is na de stalling onder handen genomen door de heren bij de garage. Dat het een polo garage was zullen we ze maar vergeven. De 1.3 60 PK HH motor is daarbij voorzien van nieuwe vloeistoffen en andere slijtdelen aangezien niet duidelijk was hoe lang dat er op zat of hoeveel het had geleden door het stilstaan.
Daarnaast is de overige auto volledig nagelopen om te controleren of er iets was waarom je r niet mee zou moeten rijden.

Resultaat: een ashoes vervangen en een remleiding. Daarnaast waren nieuwe bandjes geen luxe....

Na het noodzakelijke onderhoud naar een nabijgelegen keurstation (lettelijk om de hoek). In een maal goedgekeurd!. Nog even de kans genomen om op de brug te kijken. Zie je het allemaal toch veel beter.
Het verdere verhaal zal worden vervolgd onder de tabbladen 'restauratie' en 'de roest'
DSC00086
Polo GT bezichtigen
Polo GT stuur
Polo GT schakelpook
Polo GT achterbank interieur
Polo GT transport
polo GT transport
Polo GT deurkaarten
Polo GT dashbord
Polo GT bodem
Polo GT motorklep
Polo GT reservewiel
Polo GT striping
Polo GT roest op de deur
Polo GT wielkastrand
Polo GT keuren
Polo GT krikpunt
Polo GT front
Polo GT dorpel
Polo GT omgevingsfoto
 
.nl
Adverteren bij Daisycon